måndag 5 december 2011

Härlig helg

Vi tog alltså tåget med min svärmor till Göteborg i lördags morse. Vi lämnade väskorna i lägenheten som vi lånat och tog spårvagnen till Jakobs syster för att barnen skulle få leka lite. Hon har en dotter på 1,5 år. Valdemar tyckte det var lite jobbigt att behöva dela sin farmor med kusinen.
Sen åkte vi alla vidare till Liseberg där Jakob skulle ha gig senare under kvällen och han hade ledigt några timmar och kom ut och gick på julmarknaden med oss. Väldigt mysigt att vara en liten familj igen. Lisebergs julmarknad var okey, men jag hade trott det skulle vara mer marknad med stånd och inte så som det var nu: julbelysning och vinter Liseberg med karuseller, lotteri och sånt. Som det brukar vara fast vinter/julstylat.
Efter det köpte vi tapas på Mañana och åkte hem till Jakobs syster och åt och drack lite vin. Himla trevligt! Jakob gick istället till jobbet och åkte sen nightrider till Stockholm för att göra ett gig på Cirkus på söndag kväll.

På söndagen åkte jag, Valdemar och svärmor ner till stan. Vi gick i Haga och kollade på julmarknaden och innan vi gick stan ner mot centralen så åt vi en underbart god julfrukost på ett litet café som heter Bisquit. Ett sånt där mysigt inrett café där inte en stol är lika och man kan sitta och titta på vackra detaljer hur länge som helst.
Sen hoppade jag och Valdemar på tåget till Stockholm (även denna resa gick jättebra och Valdemar tyckte det var jättemysigt med filt och film) och väl framme där så tog vi direkt spårvagnen ut till Cirkus och hängde backstage tills Jakob jobbat klart. Sen åkte vi med hans jobbgäng till hotellet och satt i repan och snackade halva natten. När vi väl kom upp på vårt rum så inser vi att dubbelsängen som är beställd inte är en dubbel utan två stycken sängar och dom kommer säkert glida isär och lilla Valdemar, som ska sova i mitten, kommer glida mellan sängarna och trilla i golvet. Så vi fick byta rum till ett med dubbelsäng. Och bastu :) Dock har vi inte bastat en enda gång.

Otroligt skojigt att leka i bastun. Både själv och att någon sitter med och har kul. Roligast är det runda fönstret i bastun som man kan se ut i rummet ifrån. Där står han gärna och skriker: Hoho! Buuh! Böööh! med sin spökigaste röst.

Idag åt vi en god hotellfrukost till tonerna från Luciatågsövningar i Globen. Sen gjorde vi oss sakta i ordning, tog en promenad till en T-bana lite längre bort och åkte sen ner på stan. Vi såg julskyltningen på NK och åt lunch i Gallerian. Sen hälsade vi på en kompis till mig på hennes jobb. Shoppade en julgransfot och cementljusstakar till matbordet och gick till Nespressobutiken och prövade deras nya julsmaker och gick därifrån med vaniljsmak och en ny starkare lungo. Allt har gått i sån lugn fart, inget stress och inga bestämda planer. Förutom planen att bara strosa och mysa och den höll vi hela dagen.

Valdemar har sovit middag väldigt länge på dagarna under resan och jag tror det beror på alla intryck han varit med om. Så när vi skulle äta middag på restaurangen i hotellet så var Valdemar full i energi och vi fick knappt sitta ihop alls och äta middag, utan fick springa i skift och jaga honom.

Sen var det dags att vinka hejdå till Jakob och Valdemar stod länge vid fönstret i repan och ropade efter honom. Jobbigt att se. Nu träffar vi honom den 17:e december nästa gång. Då är det gig i Karlstad och han och hans jobbgäng kommer hem till oss på morgonen och äter julfrukost. Och sen efter det är det bara fyra dagar kvar av turnén. Wihoo!

Nu har jag och Valdemar legat i sängen, på de gigantiska kuddarna, och ätit Plopp och tittat på tv. När vi vinkat av Jakob gick vi på upptäcktsfärd i hotellet och sen ställde vi oss i fönstret och kollade på den vackra snön som föll i stora flingor.
Nu sover han sött här bredvid och jag ska också lägga mig. Imorgon vid lunch går tåget hem. Skönt ändå att komma hem. Men det har ändå varit en fullkomligt underbar helg och man kommer kunna leva på den länge, länge.