tisdag 13 december 2011

Nytänk

Vi ska köpa nya matta till vardagsrummet. När Tage blev sjuk så blev den ju helt förstörd och vi har inte fått till det där med att åka i väg och kika på en ny. Men nu känner vi att det är så himla kalt i vardagsrummet utan mattan och känner oss lite stressade att fixa en ny innan julafton (som ska firas här hemma hos oss med både min familj och Jakobs delar av familjen) så det blir lite mysigare då.
Jag har ju tidigare skrivit att jag vill byta färg hemma och nu verkar jag fått med min sambo i samma tänk. Mmsade denna bild till honom som inspirationsbild och han nappade såklart.

Tycker kombinationen turkos/petrol och gult/senapsgult är fin. Och så passar det ju att ha lite rosarött, vitt eller svart till. Nu har jag googlat lite på mattor och med mina krav, som är typ bara är att den ska vara stooooor, så hittade jag dessa:


Den här är jag nog mest sugen på. Den har ett rutigt mönster som är diskret, den är perfekt i färgen (iaf på dataskärmen) och den verkar gosig att gå på.

Den här är himla fin, men kanske lite för mycket vitt? Och frågan är om den är stickig. Svårt att avgöra.
Fin färg! Vet inte hur jag känner för fransar på mattan. Och det känns som även den här kanske är stickig. Kanske inte är bra att köpa matta över nätet, man ska nog åka till en butik och känna på mattor istället.

Den här mattan är inte aktuell. Först och främst för att den är svindyr! Men också för att den inte passar hemma hos oss, men eftersom sidan hade dåligt sorteringsupplägg så fick jag gå in och läsa på alla mattor och då hittade jag denna med beskrivningen: "Handtuftad matta med underbar ull i luggen. Denna matta är handtillverkad och varje stenform i mattan är handklippt i relief. Mattan är osannolikt vacker!". Det låter ju helt fantastiskt! Jag kan riktigt känna den under fötterna. Som mjuka, solvarma och lena stenar på en Gotländsk strand kanske?


4 kommentarer:

  1. Den med trianglarna var himla fin tycker jag! Men som du skriver, säkert inte särskilt skön att sitta på.

    SvaraRadera
  2. Nej, den ser stickig ut.
    Minns att i hade såna mattor hemma när jag var liten och det var hemst att gå på och ännu värre att sitta på framför tvn.

    SvaraRadera
  3. Den turkosa högst upp med rutmönster va himla läcker!Jättesnygg!

    SvaraRadera
  4. Och den ser mysig ut att sitta på om man är en liten tvåårig rompa :)

    SvaraRadera