måndag 26 september 2011

Nu vill jag göra om

På vår nedervåning som är ett öppet rum med hall, kök och vardagsrum, så har vi färgerna svart och vitt och till det röda detaljer så som matta, kuddar, burkar i köket osv. Nu i helgen så halkade jag ju så hela korvgrytan (en tomatig variant) halkade av tallriken och hamnade på den ryaaktiga röda vardagsrumsmattan och jag befarar nu att den inte går att rädda.
Men som tur är så har jag länge sneglat på en annan matta som jag nu hoppas blir aktuell. I lägenheten hade vi en jättefin röd matta i sån där ryastil, men med hund (han lägger sig gärna på mjuka mattan om han tex får ett ben) och litet barn (hittat en hel del russin i mattan) så är inte mattan så jättefin längre och vi bytte ut den mot en tillfällig billig variant just för att vi inte ville lägga massa pengar på en matta som snart är full i russin och annat gott. Men den här jag hittat är inte en sån rya variant, utan en vanlig slätvävd matta och mycket lättare att hålla ren. Och så är den stor, 250 x 350 cm.
Jag vill även byta bort det röda mot lejon/senapsgult. Tex så har vi ett par avlånga soffkuddar med svart skyskrapetryck på med vit botten och dom skulle vara så snygga att färga senapsgula. Vi har vaser i rökfärgat glas och som prydnad står mammas gamla tekanna, från när jag var pytte, i sån där riktig 70-tals gul.
Googlade runt lite och hittade den här bilden och jag älskar färgkombinationen (dock skulle jag vilja ha lite mörkare gul) och tycker det är fint när man har en ganska otippad färgkombination.

Jag tycker att möblerna och stilen på översta bilden är superfin, men det är inte riktigt vi. Vi är mer som bilden underst med mattan. Och det fina är att färgkombinationen passar både i retrorummet överst och det modernare i understa bilden.
Idag har jag bytt den svarta gardinväggen i sovrummet till vita gardiner. Lite på prov. Känns som jag gör allt för att suga till mig lite ljus. Fast jag har aldrig haft problem med att det blir mörkare på hösten, nästan tvärtom. Blir så ju himla härligt med alla tända ljus och krypa upp i soffan med en kopp te. Mörkret har aldrig tidigare gjort mig något. Kanske är förändring jag söker.

6 kommentarer:

  1. Det blir nog jättefint! Älskar gula detaljer. Vi har den där mattan vid soffan, väldigt snygg men inte särskilt praktisk. ALLT syns på den. Minsta lilla smula.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är inne i en period där jag är jättesugen på gult, speciellt lejongult eller senapsgult och speciellt på kläder. Gult i inredning blir man glad av och så känns det frächt.

    Får väl letade vidare efter matta då. Typiskt.

    SvaraRadera
  3. Visst blir man glad av gult! Det är svårt det där med matta, vi vill byta ut vår pga att den alltid ser smutsig ut och inte är särskilt skön för Elsa att sitta på (ull som kliar) men har inte hittat någon som passar. Vill ha en mer fluffig sak typ rya så att det blir lite mjukare.

    SvaraRadera
  4. Det är just rya som inte funkar hos oss.
    Jag vill ha en stor matta så det finns massa plats att bre ut sig framför tvn med kuddar och sånt (barn ligger ju överallt när de kollar barnprogram).

    SvaraRadera
  5. Oh tror det där är em av mattor vi kikat på. Är den från Svenska Hem (eller det kanske är en lokal företeelse?) snygg va den iaf!

    SvaraRadera
  6. Svenska Hem har vi inte här i stan, dock kan den finnas i många svenska hem då mattan är från Ikea :)

    SvaraRadera