torsdag 8 september 2011

Snack


Vet inte om Valdemar är normal eller sen i talet, men vet att han inte är tidig. Jag vet inte hur jag själv var som liten med talet (förutom att jag pratade skånska. Gulligt!) men Jakobs mamma har berättat att Jakob var sen med det. Så jag inte haft några förväntningar om tidigt tal hos Valdemar. Såklart man inte har några förväntningar på ett så litet barn, men ni fattar vad jag menar... Känner heller inte att vi försökt lära (läs:tjatat in) honom ord, utan vi pratar bara mycket med honom, förklarar, pekar och sådär. Förutom "mamma" som jag kanske tjatat på honom med. Och det får jag straffet för nu: han vägrar säga mamma, utan kallar mig Anna. Och jag är inte alls nöjd med det. Men, men...tänker inte försöka tjata rätt det heller utan låter honom säga Anna. Det är ju trots allt inte fel och han kan ju säga mamma, bara att han har nån period just nu.

Idag när jag hämtade honom på dagis så hade han lärt sig två nya ord: buss och traktor. Det visade han genom att peka på just en traktor och en buss som åkte förbi. Det är de där spontana inlärningarna jag gillar mest. Vilket lyckorus man får i kroppen när han gör framsteg och man ser hur glad och stolt han blir. Mitt lilla hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar