söndag 18 september 2011

En oskriven lag

Jag har varit bussåkande förälder i snart två år och oftast funkar det väldigt bra, men ibland alltså...

Stora torget är punkten i stan där alla bussar möts och där man har möjlighet att byta till alla de andra linjerna. Som barnvagnsresenär på buss så är man lite begränsad, endast ett fåtal bussar kan ta tre vagnar, de flesta tar bara två. Mitt i babyboomen så ställer det här ibland till det och det har flera gånger hänt att jag inte har fått plats på bussen och snällt fått vänta på nästa buss. Och visst, det är väl fine. Men vad som inte är fine är föräldrar som smiter före och snor ens plats på bussen och gör att man inte kommer med.
Det är, som min vän Malin igår sa, en oskriven lag att man låter de som stod först vid busshållplatsen ta bussen först. Det vet alla. 

Igår kom jag till torget för att ta bussen hem efter en Ikeabesök och middag med min bror. Väl på torget så kollade jag hur det såg ut, om det var andra barnvagnar som väntade på någon buss. Igår var det en pappa som även hade en hund med sig. Jag står precis bredvid busskuren och väntar när min vän Malin kommer. Vi står och pratar lite och det kommer fler barnvagnar som ställer sig runt omkring och väntar. Tex så kommer det en buss som släpper av en mamma och en pappa med varsin vagn och dessa väljer inte att ställa sig lite åt sidan, utan står kvar där de klev av bussen, dvs mitt i vägen för andra som ska gå mellan kurerna och för de som ska gå på och av bussarna. De står också så att de mycket väl ser att det står ungefär tre-fyra barnvagnar och väntade före dom.
Så vad händer då? Jo, bussen kommer in i andra filen och tjuvparet som står närmast bussvägen, de springer över till nästa fil och hoppar på bussen och den blir därmed full. Som tur är så kommer det en annan buss som jag kan åka med och jag går dit och då är även den full. Jävligt surt!
Så vad gör man? Man får snopet stå där och vänta ytterligare 15 min på nästa buss (som inte var den bästa för oss, utan en där vi får gå i 10 min för att komma hem. Men det var den bussen eller vänta 28 min till "vår" buss skulle komma.). 
Vad kunde jag gjort? Kunde gått fram till paret direkt när de gick av bussen och förklarat att killen med hunden har osynliga kölapp med nr 1, att jag har nr 2 och att de har nr sist och nr näst sist. Och jag hatar sånt. Det är ju detsamma som att säga till dom att jag tar för givet att de kommer smita före och sno min plats. Jag hade blivit arg om någon sagt så till mig. Rätta mig när jag gör fel, inte innan jag eventuellt gör det. Jag vill inte heller tränga mig och knö mig fram så jag står mer nära bussen än dom och så är det ju den där oskrivna lagen och lite hyffs borde väl folk ha?! När jag såg att sista bussen var full så hade redan parets buss åkt, så jag kunde heller inte förbannat traska till den bussen och kräva att få platsen jag enligt turordningen hade.

Nu stod ju min kompis Malin kvar och väntade på sin buss så jag kunde stå och prata med henne lite mer. Det var även väldigt fint väder och Valdemar sov så det gick egentligen ingen nöd på oss. Det tråkiga är bara när detta hänt de gånger då det varit -20 ute eller spöregnat och vi är på väg hem och Valdemar är astrött efter dagis. Då vill vi också komma fort hem precis som alla andras ungar vill, men jag snor ingens plats i kön för det.

Önskar paret en jävlig helg.


4 kommentarer:

  1. Denna oskriva lag borde skrivas på riktigt.. O de ja tyckte va värst va ju att ja högt o tydligt sa detta bakom dem.. De borde ju hört mig men råignorerat de... Hoppas de fick en pissdag o en jävlig natt

    SvaraRadera
  2. Ja verkligen. Himla dåligt gjort.

    SvaraRadera
  3. Min kommentar syns inte ser jag nu. Men gud vad dålig stil! Spöstraff på det. Tror att det kommer bli betydligt enklare att åka buss när gratisåkandet försvinner. En fördel iaf;)

    SvaraRadera
  4. Ja, det har du kanske rätt i.
    Det vore ju bra. Är kanske inte ett jätteproblem, men jag avskyr att jag blir sådär fokuserad på att hinna fram i rätt ordning när jag väntar på bussen så jag tappar allt runt omkring. Att åka buss ska ju vara behagligt. hahaha!

    SvaraRadera