måndag 12 september 2011

Helgen

Herregud, redan söndag kväll. Natt.
Helgen har gått så himla fort och jag vet egentligen inte vad vi gjort, men dagarna bara flyger förbi.

Valdemar var även den här fredagen hos sin farmor och sov över.
Farmor lagar alltid god mat och på fredagarna så har dom myskväll framför tvn, farmor Valdemar och farmors Säll (Kjell). Valdemar älskar Säll. Säll hit och Säll dit. Säll är i dagsläget den enda som det delas ut pussar till och det är alltid väldigt viktigt vart Säll är och vad han gör och att han ska komma och vara med. Farmor berättade att en gång för länge sedan så delade Valdemar och Säll 50/50 på en baan (banan) och Valdemar kan fortfarande inte äta en banan längre än till hälften, för sen ska Säll ha resten.
Hos farmor duschas det bakom roliga duschväggar, det äts goda frukostar och spelas innebandy i vardagsrummet. Farmor får alltid order om att hämta bollen när den hamnat under tex soffan eller bordet. Hon säger att det är farsarvet.
På lördagen så åkte Valdemar och farmor med farmors kompis Lollo på en höstmarknad i Alster. De levererade sen inte bara lilla skitungen utan även goda bullar och surdegsbröd.

God pasta till fredagsmys med Säll, lillgammal som man är så sitter man sådär nära och väldigt koncentrerat tittar på vädret. Förra lördagen så fick man räkmacka till frukost, denna blev det "bara" ostmacka och kokt ägg.





På lördagen så var vi hemma hela dagen. Jag målade lite.Valdemar fikade med granntjejen Thelma. Dom gillar varandra skarpt, synd bara att Valdemar är lite hårdhänt i sina kärleksförklaringar.
Tredje dagen som det var sådär soligt och jättevarmt. Vi lagade en purjolökspaj med kallrökt lax och passade på att äta på altanen. Valdemar är väldigt duktig på att hjälpa till. Han dukar gärna bordet och har full koll på vad man ska ha på bordet, vad som saknas och vart saker finns. Det är kul, han är himla duktig och så håller det honom lite fokuserad och på gott humör.








































Söndagen var regnig och trist. Jag har saknat Jakob jättemycket hela dagen. Det kändes som att idag var en sån där typisk familjedag; söndag, regn i massor, man ska pyssla lite hemma, ligga i soffan alla och läsa sagor, kolla film, laga god mat ihop, mysbrallor, bad och godis. Det blir inte riktigt samma sak när man är själv, fast vi haft en mysig dag ihop.
Vi åt frukost framför tvn, länge. Sen tog vi en promenad med shetlandsponnyn (som för övrigt mår toppen, äter som en häst, stygnfri, läkt, trattfri och börjar pigga till sig fint), hoppade i vattenpölar och klättrade och gungade i lekparken. Vi såg ett barn till på vår utflykt på en timme. Alla vara väl hemma pga regnet och familjade sig. Jaja...vår tid kommer också.

Väl hemma så fixade vi lite mellanmål och sen la jag Valdemar i min säng så han fick sova lite middag. Jag la mig bredvid och kollade på någon film. Gick upp och pluggade lite medan han sov. Efter okey sovtid så började han gråta och jag gick in och la mig bredvid honom. Han var vaken och pratade lite, frågade efter Tata (Tage) och pappa. Sen åkte ögonen bak i skallen på honom och han somnade om. Jag hade bara sovit 5 timmar natten till söndag så jag klarade inte heller att hålla mig vaken. Strax innan kl 18 vaknade vi. Kändes inte kul att sova så länge, mest för att jag är orolig för kvällsrutinen med Valdemar. Han däckade nu kl 23, utan några som helst problem. Då hade vi käkat raggmunk, möblerat om i mitt sy/arbetsrum och städat lite. Och bäst av allt: kittlats och skrattat i extrasängen i syrummet. Han är bara för go den där lilla ungen.













Man ser att han påverkas väldigt av vad som sker på dagis. Så en ganska vanlig syn här hemma numera är denna:
På dagis har man liggvila, då bör man ha det även hemma. Här på vardagsrumsmattan så bäddar han ner sig under en filt och med en kudde under huvudet. Ibland läser han en bok, ibland bara ligger han där i 5 sekunder och vilar. Den går undan den där vilan och han har fullt sjå med att få till den där irriterande filten så att den ligger rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar