måndag 19 september 2011

Extrajobb?

Nu är snart all tvätt avklarad, sista maskinen är igång nu. Sen ska det vikas och läggas in i skåpen. Det är nästan som att plocka ur diskmaskinen - en sak som jag drar ut på i det längsta, för det är riktigt trist.

Min bonuspappa han stryker allt. Och en kompis till mig skriver ofta på Facebook att hon ska ta tag i stryktvättsberget. Även min svärmor skriver samma sak. Kanske är det så att jag och mina grabbar går omedvetet runt i skrynkliga kläder. Jag tror inte att det är så.
Jag har inte strykt sen i januari. Då jag strök på namnetiketter i Valdemars kläder inför dagisstarten (det är dags att ta itu med namnandet igen nu. Urk!). Men annars så stryker jag aldrig. Förutom när jag syr och då undviker jag i det längsta att stryka. Jag tycker det är tråkigt och slöseri med tid.
Jag är noga med hur jag hänger kläder som ska torkas på sträck, skakar alltid ur dom och hänger dom rakt och ordentligt. Det brukar räcka. Tycker inte vi ser skrynkliga ut. Och om vi gör det så vill jag inte veta, för jag pallar inte att ha massa strykningskrav på mig också.

Men är det så att folk har strykberg hemma? Eller är det bara de "äldre"?

3 kommentarer:

  1. Vi stryker ingenting! Kläderna rättar ju till sig när man har på sig dem kör jag som ursäkt. Det där med tvätt och ta reda på den framförallt är det som funkar sämt hemma hos oss. Både jag och M hatar det..

    SvaraRadera
  2. Jag flyttade hemifrån 2005 och har fortfarande inte köpt ett strykjärn. Jag har nästan bara skrynkelfria kläder men de som inte är det rätar faktiskt ut sig precis som Louise säger. Vägrar stryka sedan min moster tvingade mig att stryka hennes makes kallingar när jag var 14.

    SvaraRadera
  3. Jag får ryck ibland när man inte hittar bänken i tvättstugan, annars får det ligga där och så hämtar man om man behöver något. Jag har ett sånt där värsting strykjärn med ångstation. Men det är mest för att jag ska kunna stryka delarna till klänningarna jag brukade sy till kunder. När jag syr till mig själv så lägger jag inte ner mig på samma sätt.

    Mäh! Jäkla moster. Förstår att du inte stryker.

    SvaraRadera