onsdag 7 september 2011

Idag i skolan har jag lärt mig...

...att det inte finns någon lag om minimumlön till anställda.

Som ni kanske vet så jobbar jag extra på en restaurang. Det är inte ovanligt att det kommer in män med utländskt utseende som nätt och jämt kan göra sig förstådda med sin dåliga engelska. De söker jobb som städare eller diskare. Idag kom det in en man som såg ut att vara från Indien eller något land i den trakten. Han frågade om vi behövde personal, lämnade en cv, tackade, sa att hoppades att vi skulle höra av oss och gick. Efter en kvart kom han tillbaka och sa att han väldigt gärna ville att jag skulle framföra till chefen att han bara vill ha 30-40 kr i timmen.

Vet inte om jag ska hoppas att någon snål jävel ska nappa på hans erbjudande. Han är ju tydligen i behov av pengar. Men även om man dubblar det han begär så räknas det som dålig lön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar