söndag 30 januari 2011

Varje kvinnas dröm...

...är väl att ha en snygg tvättstuga...eller?
Näerå, men fasen va det är guld värt att ha en tvättstuga när man har en liten lortgris. Förut släpade jag tvätt och litet pyre tre trappor ner utan hiss, över gården och in i tvättstugan. Så det jag mest såg fram emot när vi köpte hus var just tvättstugan och hur lätt det är att gå ut, bara rakt ut genom dörren så står du där på solig altan...iallafall fem månader om året.
Vi funderade länge på om vi skulle behålla inredningen i vår då nyinköpta tvättstuga och tillslut så bestämde vi oss för att det skulle nog vara värt att riva ut allt, köpa nytt och fixa fint. När man går ut till vår fantastiska baksida och den stora altanen vi har där så är enda vägen ut än så länge genom tvättstugan och då tyckte vi att medan vi ändå river, bygger, målar och snickrar kan passa på att fixa fint i tvättstugan också. Känns roligare eftersom man också ser rakt in i den från ytterdörren och för att man kommer gå igenom den med gästerna när man ska ut till altanen.
Så vi köpte fin högblank svart inredning på Ikea, målade vitt och klinkersen från hallen fortsätter in i tvättstugan. Nya fina maskiner köptes i matchande svart och vi letade som tokar efter rätta fondtapeten. Vi blev tillslut förälskade och beställde den perfekta tapeten. Dagen efter så ringde dom och sa att dom slutat tillverka den och vi var tillbaka på ruta ett. Men efter många turer till tapetbutiken så föll vi äntligen för en och den är så klockrent perfekt och allt vi önskade oss. Dvs ful, snygg, kitschig, färgglad, skrikig och ja...alldeles perfekt! Supersnygg till allt det svarta. Vi fick upp hyllor och tvättlinor och nu saknas det bara kitschiga burkar till tvättmedel, en eller två mysiga mattor för att göra det lite varmare (lilla plutten byter ju blöja här inne), golv och taklister och en kant runt bänkskivan. Fram till igår saknades det en snygg tavla som fyllde upp det vita tomrummet mellan skåpet och hyllorna. Jag har länge gått och funderat på en idé om hur den tavlan skulle se ut och inhandlade allt jag behövde och satt igår och skrev ut, skar ut och klistrade till en super fin tavla om jag får säga det själv. Jag blev riktigt nöjd!



Jag har lite snott idén från en annan som också snott den och när jag googlade på det visade det sig att ganska många fler har snott idén och gjort egna varianter på affischerna från 2:a världskriget. Jag frågade både min bror och min sambo om det var rätt ord och rätt sätt att säga det på och vi kom nog alla tre fram till att det var rätt, fast nu idag kan jag inte sluta fundera på om man säger launder on...hm...

Här ser man den tråkiga väggen som tavlan hänger på. Har lite glasburkar på hyllan till tvättmedel och sånt, men skulle vilja byta ut dom till snygga plåtburkar i roliga mönster och färger. Den rosa tygpåsen är väl också varje kvinnas dröm; en omaka strumpförvaring (herregud va vuxet!). Funderar lite på om jag vill utöka hyllorna med en hylla över tavlan. Det skulle passa bra och platsen skulle behövas.

Taklampa hit är också något vi letat efter väldigt länge. Hade en från Kartell i tankarna, men den skulle tydligen bli väldigt statisk och samla damm och mer att städa känns inte som något vi strävar efter. Här är den snygga lampan jag köpte förra helgen. Det är egentligen en värmeljuslykta från Rice. Vi försöker hitta en snygg lampsladd till den för den som är nu är knappast snygg till. Ska vara en tygklädd och gärna cerise.
I bakgrunden ser man tapeten, dock lite lite matt i färgerna på bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar