onsdag 23 mars 2011

Nya Anna

Eller Mamma Anna kanske är bättre namn på mig, längtar tills 9:e april. Då har jag bokat svärmor att vara barnvakt och Valdemar ska sova över till söndagen och jag, jag ska...vårstäda! Nya Anna/Mamma Anna hon längtar efter såna saker; att få städa, dammsuga huset i fred är lyx, handla mat, laga mat, få tvätten gjord osv. Kul liv liksom. Och snäll som jag är så bad jag Jakob bestämma vilken helg jag skulle göra det utifrån när han är borta på jobb. Närå, jag tycker bara det är tråkigt att lämna bort Valdemar en helg om Jakob är hemma. Då finns det så mycket annat vi kan göra istället. Och jag har inget emot att själv fixa allt som ska fixas här hemma. Börjar redan nu fila på en riktigt saftig ToDo-list.
Jag ser fram emot att röja förrådet, lägga upp gardinerna i sovrummet (som hängt för långa sedan juli), göra i ordning en gång för alla i arbetsrummet, rensa och mest av allt: ställa upp fönster och dörrar och ordentligt vädra ur huset. Det vill man ju gärna inte göra än när lillen är hemma. Jag ska spela musik och på kvällen dricka lite gott vin och äta något gott.
Jag städar nästan jämt känns det som. Och jag plockar grejer. Jag plockar tvätt. Jag tvättar tvätten och lägger in den. Jag diskar och röjer undan rena disken. När jag vänder mig om så har "någon" dragit ut det jag just städat till...
Jag tycker att jag håller på hela tiden. Jag sitter väldigt sällan på arslet och gör ingenting och om jag skulle göra det så får jag dåligt samvete, för jag skulle ju kunna spendera den där timmen mellan 23 och 24 på kvällen då Valdemar sover, med att göra något vettigare än att tex blogga, Facebooka eller bara äta och se på tv. Väldigt sällan jag tillåter mig själv att lägga mig tidigt också, just för att jag vill passa på att fixa saker här hemma utan Valdemars "hjälp". Och det är himla synd, för jag behöver (nog mer än någonsin) sitta ner och bara vara, lägga mig i tid och få de där viktiga timmarna av sömn. För jag är så himla less på allt just nu.
I natt vaknade Valdemar 04.45 och var klarvaken och sedan dess har jag och Jakob halvslumrat i kapp tills det var dags att gå upp, 2,5 timme senare. Så nu ska jag faktiskt gå med vovven och sen natta mig själv.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar