onsdag 2 mars 2011

Hon den där Valdemar

Nu har det hänt tre gånger på en vecka och två av dem var igår; okända människor har kallat Valdemar för HON!
Igår var det en mamma på dagis som frågade om det var Alva som jag gick hem med och sen i mataffären så sa kassörskan: -Oj, nu tappade hon något där!
Och gången innan så va det en liten flicka med sin mamma och lillebror på bussen som rättade mig. Lillebrodern frågade vad hon (Valdemar) hette och då rättade jag honom och sa: -Han heter Valdemar. Då rättade storasystern mig och sa: -Nej, jag tror han frågade "Vad heter HON".
När jag rättade henne tillbaka och sa att det faktiskt är en HAN och han heter Valdemar då skämdes mamman. Undrar varför?

När jag tittar på Valdemar så tycker jag att han ser väldigt pojkig ut, men nu vet ju jag att han är just en pojke. Men de gånger folk har sagt hon och inte han, så är det när Valdemar haft sin overall och mössa på sig. Sin röda overall och antingen svartvita mössa eller stora pälsmössa. Men röd är väl ingen tjejfärg? Självaste Tomten har ju röda kläder. Och svart och vitrandig mössa är väl väldigt könsneutralt? (Och egentligen ganska tråkigt - blir en fin med färger till våren, jag lovar Valdemar!) Även den i päls tycker jag är könsneutral.

Fast ingen av oss (jag eller Jakob) tycker det är viktigt att visa med kläder vilket kön det är på Valdemar. Och nu kan jag bara för ögonblicket svara på hur jag känner och jag känner inte att det på något sätt är jobbigt att folk tar fel. Tycker bara det är lite roande att folk tar honom för tjej för att han har en röd overall.
Valdemar fick overallen i julklapp av min styvfar och då var den blå och i en för liten storlek. Vi kollade på internet och kom fram till att när jag skulle gå och byta den dagen efter så kulle jag kolla om den fanns i rött istället, för den röda tyckte vi båda var finare. Så nu har han en röd overall. Till våren har jag köpt nya skalkläder åt honom; svarta byxor och ljusblå jacka. Fanns jacka i rött också, men eftersom han haft röd overall så tyckte vi det var kul att ha en fin blå jacka i vår. För att variera lite. Undrar om folk kommer kalla honom HAN nu i vår då?
Valdemar går även ofta klädd i tights - är inte det flickkläder? Har aldrig sett tights på herrsidan i klädaffärer i alla fall. Vi har valt att klä honom i det för att det är mjukt, bra att leka i, klättra i och krypa i och passar bra under den röda overallen, inte för klumpigt alltså. Precis som de fina och gulliga ullkalasbyxorna som han har som även håller honom varm. Jakob tycker det är tufft med tex hårdrocks T-shirtar på barn och klickade hem tre stycken i födelsedagspresent till honom. En av dom är svart med KISS i knallrosa tryck och den andra är knallrosa och har ett Ramonestryck i svart. Inget mer med det än att vi tycker han är fin i dom. Jag har vid flera tillfällen ifrågasatt det där med att "jag köper för mesiga kläder till Valdemar" (citat Jakob) och undrat om han skulle tyckt att det skulle vara tuffa kläder även om det vore en tjej och det hävdar han bestämt att det hade han tyckt. Och jag tror honom! Jakob skulle nog aldrig klä sin flicka i gulliga Hello Kittyklänningar. Hon skulle nog ha massa tuffa kläder och schyssta dojjor.

Fast tänk om Valdemar vill ha på sig Hello Kittyklänningar sen när han blir så stor så han får bestämma själv då. Hur gör vi då? Då kommer han få ha på sig klänningarna. Så länge han är klädd för årstiden så kommer han få bestämma själv. Hoppas det godtas av omgivningen då - inte alltid så självklart okey för alla.
Valdemar hänger ju mycket med mig och då blir det ju att han snappar upp det jag gör. Som tex igår så hade han diadem i håret, för det hade jag. Han låtsas gärna ta på läppglans och ett sätt att få fixa naglarna på honom är att först fixa med sina egna och sen fixa med hans, då sträcker han så gärna fram handen och vill göra likadant.
Idag gick han till dagis och luktade kola och hade glitter på magen. Jag hann nämligen inte tvätta hans overall igår efter att han klämt ut min tub med läppglans på magen när vi stod i den där kön i affären.

Sen hoppas jag även att han kommer fortsätta tycka det är kul att springa runt med dockan i dockvagnen, att han vill vara med mig i köket och baka och laga mat, kommer gilla att leka i sitt blivande kök i sitt rum, att han kommer fortsätta skaka tvätten från tvättmaskinen så där gulligt som han gör innan han ger mig den och jag hänger den på sträcket och att han fortsätter vara intresserad av att sopa. Han kanske vill lära sig sy? Sen kan ju Jakob stå för att lära honom de där manliga sakerna som han ska lära sig tex snickra. Nej just det, det är det ju jag i familjen som gör. Kanske Jakob kan lära honom vara ekonomisk? Lära honom ljusdesign? Att uppmuntra hans (förhoppningsvis ärvda) ambitiösa sida? Att gilla teater? Gå på konserter? Hur man fixar med datorn? Ta med honom på hockey? Några få av väldigt många saker som Jakob är duktig på och jag vet inte om det är typiska mansgrejer.Spela roll?!

Lite röriga funderingar bara...
Funderar även på hur livet kommer bli för R som igår mötte oss vid grinden på dagis iklädd snickarbrallor (otroligt gulligt på barn!) och pastellrosa tröja under... Och hur går det med alla brats som går runt i rosa pikétröjor (eller har dom slutat med det?)...?





 
Vårt lilla gull i chokladmustach och ett himla fint nattlinne från Polarn. Det är sådär gammeldags i stilen och sytt i skön bomull. 
Och samma gull i sin myshörna och läser bok. Vi har valt att använda massa färger i hans rum, så han har tex stora rosa kuddar där i myshörnan. Färginspirationen kommer från den rutiga kudden. När han blir större kan kan själv välja vilken stil och färg han vill ha i sitt rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar