söndag 27 februari 2011

Det blev som tur var mat idag också


Idag gjorde jag och min kockassistent en maträtt som min mamma brukade göra men som jag tyvärr brukar glömma bort när vi är sugna på annat att äta än Falukorv och köttbullar. Man kan kanske tycka att ingredienserna ihop låter väldigt konstigt, men den här rätten är verkligen supergod!





Man behöver: (vi är två vuxna och ett litet barn)
400 g torskfilé
1 burk svart kaviar
1 burk champinjoncrème
3 dl grädde (en vispbar variant)




Tina fisken och lägg i en ugnsfast form.
Bred över champinjoncrèmen och sedan
kaviaren. Vispa grädden och klicka ut den
över kaviaren.
Ställ in i ugnen (225 grader) i ca 15 min
eller tills fisken är tillagad.






Jag vet faktiskt inte varför man vispar grädden, men har för mig att när jag provade med ovispad matlagningsgrädde så blev det inte så fluffigt. Och sen så smälter allt ihop på fisken i ugnen och rinner ner i formen som en god sås och häller man på grädde så blandas inte de olika smakerna i ugnen.
Vi åt fullkornscouscous till, men ris eller pressad potatis till är också gott. Och en sallad med kikärtor, tomat och paprika till.
Valdemars fina tallrik kommer från Fegus och den har han fått av sin fina farmor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar