måndag 7 mars 2011

Receptet på en härlig helg?

Skulle kunna vara det vi gjort under helgen. Sen om man anser att det är en bra helg eller inte, det är upp till var och en. Jag ser i alla fall tillbaka på den som en bra helg: känner mig utvilad och samtidigt som vi inte direkt "gjort något" så har jag fått massa fixat tack vare fina människor i min närhet.

På fredagen (som inleddes med fet huvudvärk a´la nästan migrän och soffläge) efter dagis så myste jag och lilla plutten. Vi gjorde rödspätta med äggsås tillsammans. Så himla roligt att han tycker det är skoj att vara med och fixa i köket. Inte för att han gör värst mycket (hackar lite i en potatis, tar ett bett och sen försöker snyta sig i den) men han är ändå med, vi umgås. Alternativet är annars att jag står i köket, han försöker roa sig själv med sina leksaker eller dra ut allt vi har i kökslådorna. Han brukar ganska snabbt tröttna på det och drar mig i byxbenet medan han gnäller allt han kan.
Vi firade även lilla vovven som fyllde 6 år. Han fick en härlig pipleksak (perfekt i kombination med huvudvärk. Hur tänkte jag?), ett stort rökt köttben (ett sånt där utan kött, men som är ett riktigt ben) och det vanliga torrfodret utblandat med rödspätta och potatis. Han däckade ganska tidigt på vardagsrumsmattan (som nu luktar rökt köttben) och snarkade högt.


På lördagen hade vi en slapp morgon i långsamt tempo; frukost, barnprogram på tv (Valdemar börjar kolla lite grann, så jag slipper sitta ensam och titta.) och sen en promenad i solen. Jag fick även sitta någon timme och plugga medan lilla trollungen låg ute i friska luften och sov middag. Sen tog vi bussen till min styvpappa och min lillasyster. Där käkade vi god middag och sen de där chokladsemlorna som jag tidigare visat. Jag fyllde dom med mandelmassa och chokladgrädde och dom blev supergoda!

























På söndagen fick jag barnledigt redan vid lunch och kunde ägna väldigt mycket tid åt att plugga, så jag kände att jag kom ikapp väldigt mycket. Senare på em kom Sara och lånade med sig Tage hem. Både hundledigt och barnledigt kändes ovanligt. Jakob var på teatern och kollade på ett rep, så jag var helt ensam. Sen firade vi söndag med pizza och Solsidan.

























Jakob (och hela hans familj faktiskt) jobbar väldigt mycket inom teatern. Något som vi inte alls har gemensamt. Jag var med under en uppsättning och sydde scenkläderna, men det är allt, tycker inte det är så kul faktiskt. Helt enkelt. Men jag måste erkänna att jag gillar när han kommer hem med preimärbuketterna han får! Och goda chokladen från Carli!

4 kommentarer:

  1. Det lät jättehärligt. Plus älskar äggsås.

    SvaraRadera
  2. Ja,men det va det.
    Hela maträtten va faktiskt ganska tråkig,smaklöst. Vi kanske borde bli bättre på riktig fredagsmysmat...

    SvaraRadera
  3. Vänta bara tills du har större barn, då står taco på fredagen högst:-) Får Tim välja på helgen är det 1-Kina mat, 2- pizza, 3-taco!

    SvaraRadera
  4. Men aj löööv tacos :)
    Minns att mamma va så himla trött på tacos. vi åt det varje fredag och då på 90 talet va det ju helt "nytt" och ett jäkla tjat om tacos.

    SvaraRadera