lördag 16 april 2011

Inspirerad av Cajsa Warg, Diane och Eva

Idag tog jag och Valdemar cykeln till blomsteraffären och köpte lite påskliljor, krokusar, pärlhyacinter och lite kryddväxter. Fick även med oss lite pynt. Hela butiken var fylld med Shabby Chicpynt, så det var svårt att hitta något som kändes sådär wow. Hemma hade vi zinkhinkar, trollhassel, träbackar och lite annat så jag försökte att inte handla en massa onödigt (som annars kan vara just det jag är bäst på) utan ta tillvara på det vi hade hemma, precis som Cajsa hade gjort.
Jag brukar kolla in Evas blogg och hon gör massa fina saker och härom dagen hade hon vårfixat med blommor som hon visade upp och då blev jag också sugen på att göra något liknande.
Det blev riktigt fint tycker jag!



Jakob kom hem från ett gig i Danmark i somras och hade tagit med sig två såna här fina backar. Han har sån där humor som man har om man kollar på Grotesko. Jag har inte sån humor men tycker backarna är riktigt fina ändå. Planterade Rosmarin, Timjan, krokus och påskliljor i den ena backen. Strödde ut sten och lite snäckor över jorden. Tycker det passar fint till kryddorna, de matchar ofta med lite enkel och karg omgivning. Blommorna kommer ju inte bli långvariga så de byts sen ut mot något mer passande. 
I ena hinken satte jag bara påskliljor, trollhasselkvistar och hade trassel runt (lite så som Eva, fast jag va inte lika ambitiös med pärlor) och försökte mig på ett litet bo. Äggen syns knappt men de är där, dock färre än från start eftersom det var små fingrar med och hjälpte till fixa arrangemangen. När lär sig barn att saker går sönder??
Den andra hinken fick trassel, en citronmeliss och hyacinterna.
























Rotade runt bland bråten och gamla blomstergrejer som vi har i trädgården och hittade den fina Amaryllisstången som stått ute och rostat till sig jättefint. Passade perfekt till resten.
Tanken med att ha allt i krukor, lådor och hinkar är att man ska kunna flytta runt och ändra om ordningen på växterna. Vi undviker att ha rabatter och har som plan att även gräva bort häcken nu, så då blir det bara gräsmatta och två lavendelbuskar kvar. Resten kommer vara mobilt.



Hittade fina pinnar som man sätter intill kryddorna för att hålla reda på vilken som är vilken. Dom här var precis i min stil. Tyvärr fanns inte Citronmeliss färdigtryckt utan man fick köpa en blank och skriva själv.
Vi gjorde även två zinkhinkar med ris och fjädrar. En till vår tråkiga oprioriterade framsida.
Påskris och fjädrar har inte varit min grej förut, men nu när Valdemar finns så känns såna små saker väldigt viktiga trots att han inte förstår ännu. Men han verkade tycka dom var fina och var sköna att klappa.

Nu en öl i solen och ny bok att läsa.
Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Åh vad fint det blev!! Kul att jag får inspirera - det är mitt "mission" med bloggen.
    Roligt att du tittar in till mig och nu har jag hittat dig!
    //Eva

    SvaraRadera
  2. Ja, är riktigt nöjd faktiskt. Nu håller jag på och känner efter hur jag vill ha dom placerade och om dom ska stå i grupp eller ar för sig.
    Din blogg är mycket inspirerande och en som jag bara måste kolla till varje dag. Tack!

    SvaraRadera