fredag 13 maj 2011

Knipa med rumpan och suga in magen

Igår jobbade jag, precis som jag ofta gör på torsdagar. Mycket att göra på lunchen och ganska lugn kväll. Jobbade med fina Irina som alltid är så snäll, gullig och bra att jobba med.
Dock kom den där hemska människan in och åt. Hon som aldrig kan säga något snällt till en. Hon som alltid påpekar något om hur man ser ut. Hon som ibland säger "Kul att se dig!" och man vet att hon ljuger.
Bara för att slippa kommentarer i stil med dom hon drog sist vi träffades: "Jag ser att du har mammamagen kvar", så gick jag och sög in magen de 2-3 timmarna hon satt i restaurangen. Hur knäppt är inte det då?!
Jag har ganska dåligt självförtroende just nu och orkade helt enkelt inte höra något mer om hur jag ser ut.

Men sen när jag cyklade hem så tänkte jag på det där och kom att tänka på när jag hade Prao på en inredningsbutik i stan, Flitiga Lisa, och jag minns hur tanterna satt och pratade om hur de brukar knipa med skinkorna, eller hur man säger, medan de tex står och stryker i hopp om att få en fastare rumpa.
Så det kanske va bra att jag gick och drog in magen i 2-3 timmar igår. Till min besvikelse så vaknade jag inte med träningsvärk i magen idag. Får hitta på något annat som kan få bort degen runt midjan.

Nu har jag i alla fall invigt mina nya springskor och springbyxor med en 17 minuters runda. Hade både hund och barnvagn med. Skorna gjorde att det kändes superlätt, men dock så drog vagnen ner det lätta och var hyfsat tung att springa med. Men resonerar som så att det är bättre med vagnen som motstånd, ger lite extra tyngd att kämpa med i löpandet, istället för dåliga skor (som jag ju hade innan) som tynger ner en och sabbar knäna på en. Vagnen kan ju då kanske istället fungera som vikter. Min bror höll med mig.

7 kommentarer:

  1. Men fy vilken hemsk tant.. Hur kan man kläcka sånna kommentarer? Synd att du arbeta annars kunde du kontrat med nått syrligt!
    jo Oliwer gilla sushin.. Dock va den hemmagjord med kallrökt lax... Pyjamasen e tvådelad från Kappahl... Super bra är den.. Dock börjar den bli liten.. Men kortbyxor e ju skönt ute nu!
    mariebergsskogen låter alla tiders men måndag kan ja inte.. Har handledning på Uni kl 16 om du inte kan på förmiddan?
    kram

    SvaraRadera
  2. Det är vid såna tillfällen som jag önskar att jag var rapp i käften,för oavsett jobbet så hade jag kunnat säga något tillbaka. Och så är jag mer väluppfostrad och artigare än henne :)
    Själv satt hon där med ringar under ögonen, grå hud och både bilring och hänghaka när hon klankade ner på mitt utseende. Detta var då 8 månader sedan jag fick barn och 7 ÅR sedan hon fick sitt.

    SvaraRadera
  3. Utan att veta hur ni har det i er familj kan jag rekomendera dig att få 2-3 timmar helt fritt från hund och barn 1 gång i veckan så att du kan springa i lugn och ro samt ta det lugnt efter löpningen och inte behöva tänka på annat. Ger bra kvalitet på träningen.
    Ett annat tips som tyvärr få använder sig av är att t ex jogga 3 minuter, gå 3 minuter sen jogga igen 3 minuter osv. Du kommer på så sätt orka vara ute längre samt springa längre sträcka totalt än när du är ute i 17 minuter.
    Du kommer märka fort att orken kommer för att springa lite längre sträckor sen.

    Och om du vill kan jag komma förbi ditt jobb nästa gång jag är i stan och snacka sönder kärringen så hon aldrig mer kommer tillbaka :)

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen Daniel!
    Just nu vill jag ut och springa varje dag och har gjort det tre gånger sedan i fredags. Jag har inte alltid möjlighet att få de där 2-3 timmarna, utan måste ibland springa med barnvagn och hund och ibland får bara jag och hunden stickas ut. Han tycker det är sådär kul att vara med och springa, men det kan bero på att han tydligen också har dåligt flås :)
    Min bror sa att det bästa i början är att köra 30 sek gång, 70 sek löpning osv. Men 3 min vartannat låter bättre och passar tex mig och hunden bättre för då får även han ut lite nosande och slipper en stressig (verkar som han uppfattar det så ibland) springtur.
    Du verkar ju ah koll på det här. Funderar på kläder och när det vissa dagar är lite kyligare. Hur klär man sig då? Ska investera i en något långärmat. Men jag tänker på när man är har sprungit och känner sig varm och tar av sig den långärmade. Är det inte lätt att man blir förkyld då, eller funkar kroppen så att den pallar kyligare väder om den är uppvärmd? Låter säkert som idiotfrågor men jag har nollkoll på träningsgrejer...än så länge alltså ;)
    Kommer träffa henne massvis i sommar antar jag, så jag får ladda med syrliga kommentarer :)

    SvaraRadera
  5. Det du ska ha och det enda du ska ha när du tränar är funktionskläder. Det vill säga kläder som har egenskaper som att driva bort fukt och överskottsvärme från din kropp. Ett funktionsplagg suger åt sig vätska och för den till utsidan av plagget där det får rinna av eller dunsta. Samma sak när det gäller överskottsvärmen, plagget låter värmen ventilera ut från mellanrummet mellan kroppen och plagget.
    Jag var ute igår och sprang med t-shirt, jacka ovanpå det och tights allt i funktionsmatial i ca 16-18 grader värme utan att bli varm. Hade jag däremot kört med bomullskläder hade jag kokat sönder.

    Funktionskläder finns hos ALLA seriösa sportbutiker och i regel finns det alltid en eller flera i butken som har god koll på vad du behöver.
    Fråga gärna om det är något mer du undrar över så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan.

    SvaraRadera
  6. Så jag misstänkte att det skulle vara.
    Pratade med en väldigt duktig kille på Stadium som visade lite vad man behövde, men inget långärmat. Han sa det där med bomullen också.
    Jag springer i såna där climacool-brallor från Adidas och ett längre linne i microfiber typ. Funkar jättebra tycker jag. Men luvtröjan jag haft uppknäppt över, har varit alldeles för varm eftersom den är i bomull.
    det är så jag menar, att man måste kunna vara ordentligt klädd för skitväder utan att behöva klä av sig när man blivit varm.

    SvaraRadera
  7. Köper du bra funktionskläder så blir du inte för varm eller kall för den delen (såvida det inte är 30 grader eller 0 noll grader).

    Du skulle behöva:
    http://www.startfitness.co.uk/product.asp?strParents=3913,4099&CAT_ID=4113&P_ID=36987

    Och

    http://www.startfitness.co.uk/product.asp?strParents=3913,4099&CAT_ID=4112&P_ID=42180

    Finns säkert i andra färger om så önskas då det är viktigt hur man ser ut i spåren :)

    För övrigt så om du vet vilka storlekar du har är ovanstående sida grym att best'älla ifrån om du gör en större beställning nu när pundet står i drygt 10 kr. Själv sparade jag över 1000 kr på min senaste beställning.

    SvaraRadera